איך להגביר גיטרה אקוסטית בהופעה חיה?

הקדמה קצרה

התחלתי לנגן בגיל 6 (אני לא אחשוף את הגיל שלי אבל עברו יותר מ-30 שנה מאז) ההורים שלי קנו לי אורגנית בשקל וחצי, והגיע מורה פעם בשבוע, אני זוכרת את השיר הראשון שהוא ניגן "אלף נשיקות לך אהובתי…" של יהורם גאון בעוד שאני עדיין נאבקת בלנגן את סולם דו מז'ור באצבוע הנכון.

אחרי כמה שנים, כבר הייתי אלופה בלנגן סולמות באצבוע הנכון על האורגנית- ומאוד התחשק לי ללמוד לנגן על גיטרה. אז ההורים שלי קנו לי גיטרה קלאסית בחמישה שקלים וחצי. גיליתי עולם ומלואו, היחס אל הנגינה והמוסיקה הרגיש אחר. הסאונד היה מלא פתאום, אמיתי, לא כמו של  האורגנית בשקל וחצי שההורים שלי קנו לי בגיל 6. בקיצור התאהבתי. אממה, הייתי צריכה ללמוד לנגן כמעט מחדש. ולהיעזר בשיטות שונות של לימוד גיטרה למתחילים. הקדשתי שעות של אימון (קצת זנחתי את האורגנית למען האמת), אבל אחרי תקופה שלטתי היטב בגיטרה והחלטתי להתקדם עם הכלי.

קניתי חשמלית ומגבר קטן. שיחקתי עם סאונדים שונים ולמדתי את טכניקת הנגינה על החשמלית. עד שנתקלתי בגיטרה האקוסטית. התאהבתי בנגינה על הגיטרה מחדש- איזה נפח- איזו עוצמה – איזה סאונד. בבית נשמעתי לעצמי מינימום כמו Michael Hedges עד שהזדמן לי לעלות על במה ולהופיע מול קהל קטן בישוב שגרתי. ואז, אחרי שכמעט נשרו לי האוזניים מהסאונד הצר, הצורם המזעזע, שיצא מהגיטרה שלי ברמקולים, פתאום נפל לי האסימון והתחלתי להבין כמה משמעותית ההגברה וכמה חשוב שטכנאי הסאונד יהיה מקצועי וידע להגביר נגנים וכלים בצורה נכונה, בדגש על כלים אקוסטיים.

בפוסט זה אתמקד בדרך הנכונה להגביר גיטרה אקוסטית לנגינה חיה.

לוגו של פוגלית מיוזיק הגברה לאירועים הגברה לכנסים והגברה למופעים. שירותי סאונד
ילדה מנגנת בקלידים
גיטרות אקוסטיות נשמעות נהדר, אבל מעצם הגדרתן הן, ובכן, אקוסטיות וכדי שהקהל שלנו במתנ"ס השכונתי, בבית הקפה, בבר או במופע גדול ישמע את הגיטרה האקוסטית, נצטרך להגביר אותה.

להלן כמה דרכים שונות להגביר את הגיטרה האקוסטית בביצוע לייב:

  1. חיבור ישיר לPA

פשוט להתחבר עם כבל pl אל תוך מערכת ההגברה של המקום. זו השיטה הפשוטה והזולה ביותר. אין צורך בציוד נוסף למעט הגיטרה. אבל, זו גם השיטה הכי פחות מקצועית עם התוצאות הכי לא צפויות מאחר ואין לנגן שום בקרה על הסאונד.

אמנם למרבית הגיטרות האקוסטיות המוגברות יש פרה-אמפ עם EQ ושליטה על  הווליום, אך עדיין רוב הסאונד יהיה תלוי במערכת ההגברה ובטכנאי הסאונד, שייתכן שבכלל לא קיים במופעים קטנים, ונאלץ להסתפק במנהל המשמרת שמחבר את הpl של הגיטרה לאחד הערוצים ומדליק את המערכת ללא שום ידע טכני ואוזן מקצועית על מנת לכוון את הסאונד.

יתרונות: פתרון זול ופשוט.

חסרונות: סאונד לא צפוי, נתון לחסדי מערכת ההגברה של המקום ולטכנאי הסאונד (אם קיים אחד).

2. פדאל פרה- אמפ/DI לגיטרה אקוסטית

שימוש בפדאל פרה אמפ בין הגיטרה למערכת ההגברה תעניק לנגן שליטה רבה יותר על הסאונד של הגיטרה עוד בטרם הסיגנאל יגיע אל מערכת ההגברה. גם DI בסיסי יכול להכיל פקדי צלילים ועוצמה פשוטים, אבל עם פדאל פרה אמפ ייעודי לאקוסטית נפתח עולם רחב של אפשרויות עיבוד הצליל.

דוגמא לפדאל פרה-אמפ שאני מחבבת, בתקציב בינוני נמוך שנותן שליטה יפה על עיבוד ועיצוב הצליל הוא:  MESA/Boogie Rosette

למי שגם שר וגם מנגן על גיטרה אקוסטית, יש כלים כמו BOSS VE-8 Acoustic Singer, שכולל גם קלט למיקרופון ווקאלי ואפקטים, ושיש לו יכולת לקרוא את האקורדים שאתם מנגנים בגיטרה כדי ליצור הרמוניות קוליות.

עוד דבר מגניב בעבודה עם  כלי כזה, הוא שניתן באותה מידה, בין אם אתה זמר / גיטריסט, או אם אתה הגיטריסט ואתה עובד עם סולן נפרד, לשלוט בעיבוד הקול וההרמוניות שלהם.

השימוש בפדאל וDI מומלץ לנגנים שמנגנים במקומות קבועים, ומכירים וסומכים על הסאונד במקום. או כאלו שעובדים עם סאונדמן קבוע שיוציא מהמערכת את הסאונד שאתם צריכים.

יתרונות: קומפקטי, שליטה מרובה על עיבוד ועיצוב הסאונד.

חסרונות: דורש השקעה כספית, ובסופו של דבר תלוי במערכת ההגברה ובאיש הסאונד.

3. מגבר ייעודי לגיטרה אקוסטית

לקנות מערכת הגברה פרטית זה סיפור יקר, לכן מגבר גיטרה אקוסטית מקצועי יכול להיות הפתרון הטוב ביותר לעיבוד ועיצוב הצליל שלך(!). רוב המגברים האקוסטיים יעניקו לכם את מרבית או כל התכונות שתמצאו בפדאל קדם מגבר מקצועי,  אך התוספת הכי טובה  – והחשובה ביותר – היא שהמגבר יהיה כמו מיני מערכת PA משלכם. גם אם אתם מנגנים בהופעה קטנה, מגבר אקוסטי עם ערוץ מיקרופון נפרד יהיו כל מה שתצטרכו על מנת שהקהל שלכם ישמע אתכם. אבל גם אם אתם מנגנים במופעים גדולים  עם מערכת PA  רצינית ומקצועית, מגבר אקוסטי ישמש אתכם גם כ DI לחיבור למערכת ההגברה, עם כל היתרונות של השליטה על הסאונד של המגבר שלכם, וגם כמוניטור על הבמה.

יתרונות: כל הכתוב בסעיף 3

חסרונות: קצת כבד לסחוב ממקום למקום.

לסיכום

כמו בכל דבר יש אספקטים לכאן ולכאן. קודם כל, אני יודעת שמוזיקאים לא שוחים בכסף בדרך כלל לכן לא קל  לרכוש ציוד וכלים חדשים. בסופו של דבר השיקול שלכם צריך להיות:  כמה שליטה אני צריך על הצליל שלי, וכמה אינטראקטיביות אני צריך כדי לספק את הביצועים שלי? אם התפקיד שלכם בלהקה הוא רק גיטריסט, דוושת פרא-אמפ / DI תיתן לכם שליטה רבה על הצליל שלכם. אם אתם גיטריסטים וזמרים, דוושה משולבת של גיטרה / ווקאל תפשט חלק מתפקודי הגיטרה כך שתוכלו להכניס יותר רגש לשירה שלכם. ואם אתם זקוקים לשליטה רבה בגיטרה ובקול שלכם, ואתם מתחברים למערכת PA חיצונית עם טכנאי קול מקצועי, למגבר גיטרה אקוסטית יהיה כל מה שאתם צריכים כדי להוציא את הסאונד שלכם בצורה הטובה ביותר.

ליאור ישנו | תקליטנית | אשת סאונד | סאונמן| טכנאי סאונד| חברת הכברה

ליאור ישנו

טכנאית סאונד לPA ואולפנים. מפיקה מוסיקלית. מוסיקאית בעלת BA במוסיקה. מנגנת גיטרה, פסנתר וקצת תופים. ריתמוסיקאית ומורה למוסיקה.